Lyssna till vad en av grundarna till Creative Commons har att säga om öppna lärresurser.
Henry Jenkins gurun från MIT och University of Southern California gör en intressant presentation av "Participatory Culture".
Dan Meyer är högstadielärare i matematik utanför Santa cruz, California, och just nu undersöker han vad som händer i mötet mellan matematikundervisning, multimedia och frågebaserat (undersökande) lärande. vad tycker du - har han en poäng?
Michael Wesch håller nästan samma presentation nu på TED i New York som på Euduca berlin 2008, en bra sammanfattning av hur och varför han undervisar som han gör idag, men hjälp av Web 2.0 och sociala media.
Denna 9 minuter långa film av Kevin Roberts pekar på hur du som lärare/utbildare skulle kunna använda Internet och datorer för att få dina elever och studenter mer engagerade i din undervisning. Hur du kan få dem att använda all ny teknik och sociala media på ett mer ansvarsfullt sätt samt hur du som utbildare kan starta ett livslångt intresse för lärande och utveckling hos dem. Kevin använder sig bland annat av vad som brukar kallas den digitala Blooms taxonomi,för att förklara vad han menar. Han har använt Prezi för att sakpa sin presentation. Även detta tal av Kevin Roberts, CEO för Saacthi & Saatchi är läsvärt http://www.saatchikevin.com/Making_It_In_Todays_Post_Catastrophic_World/ ,
Visa 3D med din webcam Tekniken kallas Augmented Reality och har länge använts för specialeffekter i filmindustrin, men är nu gratis för vem som helst att använda. Testa exempelvis denna 3D modell av en bil från Toyota Augmented Reality Technology, 3D Interactive Toyota iQ | Toyota UK
Testa också AR Sights www.arsights.com version. Där kan du genom ladda hem många berömda byggnader som människor runt om i världen har skapat i 3D och laddat upp på Google Earth. Sedan kan du visa dem i din hand eller på ett bord för klassen. Ladda bara hem AR:s plug-in och en "marker" dvs en svart-vit symbol som du skriver ut och visar för webkameran. Vips står Eifeltornet, Frihetsgudinnan, Colloseum eller Taj Mahal där i din hand (eller någon annan berömd byggnad) fullt synliga för alla. Och du kan vrida och vända på dem i 3D. Klar Wow-faktor på nästa historielektion eller i fysik eller kemi.
Titta på filmerna nedan så förstår du hur det funkar.
Hurra! Idag firar jag att min kollega Stefan Knutsson, en av lärarna i kursen Digital kompetens och lärande för det 21:a århundradet utsågs av lärarnas Riksförbund och Microsoft till "Sveriges mest innovativa mattelärare 2010. Stefan leder vår uppmärksammade och uppskattade satsning Mattecoach på nätet, där studenter på Civilingenjör och lärarprogrammet på KTH fyra eftermiddagar/kvällar i veckan coachar elever i Stockholms skolor i matte.
(Foto: Anna Öberg)
Innovativa lärarutnämningen delas ut av Microsoft i samverkan med Lärarnas Riksförbund för sjunde året i rad. Syftet är att lyfta fram lärare och lärarstudenter som utmärkt sig med nya metoder och framgångsrik undervisning. Priset delas ut i tre kategorier: Matematik, Naturvetenskap och Öppen.
(Foto: Anna Öberg)
De tre vinnarna åker till Berlin på tisdag för att representera Sverige vid den Europeiska Innovativa Lärarutnämningen.
Geoff Canada har ett viktigt budskap till oss alla - att fundera på - i sitt tal till USA:s mest framgångsrika företagsledare, forskare, och utbildningsledare på Googles hearing "Breakthrough learning in the Digital Age ".
Hur kan vi undvika att öka skillnaderna mellan de barn och unga som har och de som inte har tillgång till Internet och ny teknik för sitt lärande?
Även i Sverige finns stora skillnader och glappet ökar. Vad gör vi åt detta? vad gör våra kommuner och vad gör vår regering+ "En till e"-konceptet införs inte i de skolor och kommuner som verkligen behöver det. Där barnen inte har tillgång till datorer och Internet hemma eller har föräldrar som kan hjälpa dem att använda dessa på ett sätt för att hitta de bra lärresurser som finns idag. Hur når vi alla? Hur får vi alla att öka sitt lärande med teknikens hjälp? Geoff Canadas oro är befogad.
2010 är utbildningens år på KTH. Det har rektor deklarerat och satsar närmare 80 miljoner under 4 år för att ytterligare stärka den pedagogiska kvalitén och lärandet. Förra året handlade "allt" om forskning och om RAE dvs utvärdering av forskningskvalitén vid KTH, så detta är en välkommen förändring.
Rektor Peter Gudmundsson inledde med att framhålla att även om utbildningen står för drygt 30% av KTH:s totala budget, så beror omsättningen helt på hur man räknar. Räknar man in att studenternas förlorade arbetsinkomst åtminstone uppgår till 200 tkr per student och läsår, så skulle utbildningen omsätta 3,7 miljarder/år, bara vid KTH. Och det är dubbelt så mycket som forskningen gör. Då har han inte räknat in att varje student under sina 5 år på ett civilingenjörsprogram säkert lånar närmare 1/2 miljon till sina studier (som de sedan betalar av under många år).
Men hur mäter och värderar man pedagogisk skicklighet vid våra högskolor? Mälardalens högskola berättade att det tog dem 8 år att fatta ett beslut om att inrätta en en pedagogisk karriärstege. Och flera år efter att den införts, ser de som fått bedömningen "excellent"(högst) ingen skillnad i sitt lönekuvert. Inte har de fått erbjudande om ansvarsfullare positioner eller intressantare uppdrag. Så var är moroten? Studenternas uppskattning? Vi måste bli bättre på att lyfta fram och värdera vikten av pedagogisk skicklighet vid tillsättningen av nya tjänster och vi måste belöna dem som lägger ner tid och kraft på att bli skickliga pedagoger som kan motivera och inspirera studenterna.
Idag var det invigning för utbildningens år, med presentation av planer och mingel efteråt. Efter alla vackra ord så kan jag (och flera med mig) inte låta bli att fundera över vad detta egentligen kommer att innebära. Blir där verkligen någon förändring, trots rektors satsningar? Universitet och högskolor är i grunden bevarande organisationer. Även om där föds många innovativa tankar och det finns stora frihetsgrader, så är det forskningsskicklighet som räknas.
När kommer pedagogisk skicklighet att värderas lika högt som vetenskaplig skicklighet? När kommer våra utbildningsorganisationer att inse att vi står inför en förändring vad gäller utbildning och lärande som, om de inte förändrar sitt sätt att undervisa, kommer att göra dem obsoleta? Jag håller tummarna...att vändningen kommer 2010.
För den som är intresserad av vilka utmaningar jag syftar på läs denna intressanta artikel i Newsmill, Vår tids studentrevolt är historiskt dramatisk diskuteras detta av Else Nygren och Anders Larsson, båda forskare vid Institutionen för Informatik och Media vid Uppsala Universitet.
Se också videon
Breakthrough Learning in a Digital Age - Session II. Literacy 2.0
Pedagogisk utvecklare med ett särskilt intresse för teknik och lärande. I 15 år har jag jobbat för att IT och nya medier ska vara en naturlig bas för lärande och undervisning på alla nivåer. Leder kurserna LC100N och LC200N på KTH. Bloggar om digital kompetens och lärande http://www.digitalkompetens.blogspot.com